Skip to content

Persbericht – Zeewolde, 21 juni 2023

Een beeldmerk voor bonen van eigen bodem: de Eiwitboeren van Nederland verhogen bekendheid van plantaardige eiwitten

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten is extra gemotiveerd om producten met plantaardige eiwitten te kopen als deze in Nederland zijn geteeld. De herkenbaarheid van peulvruchten zoals bijvoorbeeld veldbonen, lupine, soja en kikkererwten is echter, in tegenstelling tot vlees en zuivel, gering. De telers van deze producten, verenigd in de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland, lanceren daarom een beeldmerk om de bekendheid van plantaardige eiwitten van eigen bodem te vergroten.

Dat consumenten extra gemotiveerd zijn om producten met plantaardige eiwitten van Nederlandse bodem te kopen is één van de belangrijkste bevindingen uit het derde consumentenonderzoek Eiwitten van Eigen Bodem, uitgevoerd door DVJ-Insights, in opdracht van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland.  

Steunen van Lokale Boeren

Voor consumenten ligt de meerwaarde van producten op basis van Nederlandse plantaardige eiwitten vooral in het steunen van lokale boeren. Een opvallende maar verklaarbare stijging ten opzichte van 2017 en 2021 die met name komt door de discussie rondom de (Nederlandse) boer en het Klimaatakkoord. Henk Janknegt, voorzitter van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland: “De uitdaging nu is om dit zichtbaar te maken naar Nederlanders. De Eiwitboeren van Nederland nemen graag het initiatief om hier aan bij te dragen met dit beeldmerk om zo onze bonen rood, wit, blauw te kleuren!” 

Voor wie

Het beeldmerk is er voor producenten en afnemers die waarde hechten aan de verbinding tussen de Nederlandse boer en burger en de herkomst van ons voedsel. En die het voor consumenten gemakkelijker willen maken om een gezonde keuze te maken, voor de boer, voor de bodem, voor de biodiversiteit en voor de burger. Sharon de Miranda – kookboekenauteur, bekend van het programma BinnensteBuiten en chef-kok in restaurant Food Forum – omarmt het beeldmerk al in haar restaurant: “Waarom zou je peulvruchten van ver halen als het ook uit Nederland kan komen? En bovendien dan ook nog eens lekker is!”

 

Eiwitboeren van Nederland dagen alle telers, producenten, verwerkers, horeca ondernemers, cateraars en de Retail uit om met ons in contact te komen. Laten we samen werken aan voedzaam en smakelijk eten van Nederlandse bodem voor de boer en de bodem & biodiversiteit!  

Noot voor de pers

Voor nadere informatie
Anna van der Bijl – Externe Relaties
info@eiwitboeren.nl