Eiwitboeren werken aan zichtbaarheid van Nederlandse eiwitten
16 maart 2023 vond de tweede editie van het Eiwittransitie congres van Food & Agribusiness plaats. van het congres: een onderscheidend product wordt steeds belangrijker. Maar waarmee? Laat dit nou precies een vraag zijn waar de Eiwitboeren van Nederland dankzij het derde consumentenonderzoek Eiwitten van Eigen Bodem, uitgevoerd in opdracht van de Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland een antwoord op kan geven.

Maatschappij vraagt om duurzaam en lokaal geteelde eiwitten
Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat consumenten een meerwaarde
zien in producten op basis van Nederlandse plantaardige eiwitten. Omdat zij
hiermee de lokale boeren kunnen steunen. Henk Janknegt, voorzitter van de
Producentenorganisatie Eiwitboeren van Nederland: “Grondstoffen komen nu uit
Verweggistan, terwijl de maatschappij vraagt om duurzame, lokale producten. Er
zit geen verschil in eigenschappen tussen grondstoffen van hier of van ver, dus
wij zullen ons op een andere manier moeten onderscheiden.”

Bijdrage Eiwitboeren
Hoe kunnen Nederlandse plantaardige eiwitten dan een plek
krijgen in producten, in het schap, in maaltijden? Een vraag waar niet alleen
de aanwezige foodprofessionals, maar ook de Eiwitboeren van Nederland zich mee
bezighouden. Wij moeten immers produceren waar de consument behoefte aan heeft.
Boeren staan zeker positief tegenover de teelt. Waar het nu nog aan schort is
een toekomstbestendige prijs. De producentenorganisatie draagt hieraan bij voor
haar leden. Voor de keten werken we onder andere aan herkenbaarheid van in
Nederland geteelde eiwitproducten zodat een consument kan kiezen voor duurzaam
en gezond en de keten een positieve bijdrage kan leveren aan het klimaat en een
gezonde maatschappij.
